Milyen a jó SEO Szakértő?
Egy keresőoptimalizálás szakember szemszögéből
Attól a pillanattól kezdve, hogy megjelent az Internet és vele együtt a keresők, a SEO szakemberek meglátták annak lehetőségét, hogy befolyásolják ezek működését, hiszen egyre nagyobb teret hódított a keresések használata. Különösképpen akkor kezdett beindulni ez az őrület, amikor korszakalkotó ötletével előállt a Google, a híres PageRank algoritmusával.
Mi is volt ez a Google PageRank?
Leegyszerűsítve egy olyan mutató, mely 0-10-ig terjedő skálán megmutatta, mennyire népszerű egy adott weboldal, honlap az Interneten. A népszerűség fokát pedig a rá mutató külső linkek mennyisége és minősége határozta meg. A skála nem lineáris, így sokkal nagyobb váltást jelentett például 5-ről 6-ost elérni, mint pl. 0-ról 3-ra jutni. 1998-ben vezette be a keresőóriás, majd 2016-ban hivatalosan is beszüntette, bár már előtte is jó ideig nem frissült. ’98-tól tehát megjelent egy új szakág, ami keresőoptimalizálás néven vált ismertté. Ehhez pedig szakértő piac is kialakult.
Mi az a keresőoptimalizálás, SEO?
A keresőoptimalizálás egy olyan szakértő folyamat, mely arra irányul, hogy a weboldalak organikus megjelenése minél előnyösebb legyen. Vagyis a legtöbb potenciális kifejezésre, amit a felhasználók keresnek, jó pozícióban legyen. Ezáltal hatalmas előnyre tesz szert a többi konkurenssel szemben, hiszen többen fognak rá kattintani. A SEO munkafolyamatok precíz kivitelezése során arra kell törekedni, hogy a Google által üzemeltetett Ads (régi nevén Adwords), vagy hirdetések után a legjobb helyen találjuk weboldalunkat.
Mi a Google optimalizálási szakértő feladata?
Röviden az, hogy javítsa az oldalak organikus eléréseit a potenciális kifejezésekre. De hogyan éri ezt el? Az idők során rengeteg technika és módszer kialakult, melyek között vannak hatékony, semleges és kockázatos (Black Hat SEO, fekete kalapos technika: a Google irányelveivel teljesen ellentétes, nem javasolt módszerek) próbálkozások. Ezeken túl számtalan tévhit is kialakult, melyekről részletesen az ite.hu cikkében írtam. Ez a fajta bizonytalanság egyébként nem véletlen, hiszen több száz tényező alapján rangsorol a Google, illetve mesterséges intelligenciát és algoritmusokat használ azért, hogy megfelelően kiszolgálja a kereső felhasználókat.
Mikre figyel egy jó SEO szakember?
- Technikai (On-site) SEO: megvizsgálja adott weboldal technikai részének azon megfelelését, mely segíti a többi keresőoptimalizálás folyamatát, odafigyelve a kereső irányelveire. Ennek hiányában együtt működik a honlap fejlesztésében, kivitelezésében már a legelejétől, hogy technikailag megfelelő legyen.
- Felhasználó barát kialakítás: a honlapnak nem csak technikailag kell megfelelni, hanem különösképpen a felhasználóknak is, ugyanis az elsők között szerepel a felhasználói élmény a rangsorolási tényezők között. UX / UI vonalon tehát erősnek kell lenni a weblapnak. Hasznos legyen, könnyen navigálható, olvasható és ergonomikus.
- Felhasználó barát tartalom: az előzőhöz szorosan kapcsolható, de mégis külön terület a megfelelő tartalom marketing. Az olvasott szövegnek érdekesnek, hasznosnak kell lennie, és mindenképpen választ kell adnia a felhasználó kérdéseire, igényére. Hiszen azért kattintott adott honlapra, mert valamilyen problémát keresett, amire választ várt. Nyilvánvaló, hogy akkor működik jól a Google, ha olyan találatokat dob fel, amit az emberek keresnek, ehhez pedig SEO barát tartalom is kell.
- Kulcsszókutatás: elengedhetetlen a megléte. Adott témához kapcsolódó összes kulcsszót, kifejezést fel kell kutatni, melyek potenciálisak lehetnek. Ismert téma esetén ez könnyebb, ismeretlennél pedig becsléseken alapul. A folyamatos mérés és analitika során pedig a becslések után pontos adatokhoz jut a SEO szakértő, melyet felhasznál a későbbi folyamatokhoz és finomhangolja a kulcsszavakat, illetve a keresőoptimalizálást. Ehhez tartalmakat kell előállítani oly módon, amit az előző pontban írtam le.
- Konkurencia elemzés: az előzőhöz kapcsolódóan kell vizsgálni. Segít felmérni a piacot, illetve megtalálni a megfelelő kulcsszavakat, amit már mások használnak. Ha minden előnyös módszert felhasználunk, amit a versenytársak, és azon felül némi plusz, hozzáadott értéket is adunk, máris jobbak vagyunk nálunk. Új téma esetén mi diktálhatjuk és edukálhatjuk a piacot és minket fog követni mindenki. A kapcsolódó kulcsszavakat is nekünk kell feltárni kutatással és elemzésekkel a fent leírt módon.
- Tartalom marketing: bár feljebb már szó volt róla, mégis külön ki kell ezt emelni. Nem csak felhasználó barát kialakításúnak kell lennie, de marketinggel, érzelmekkel lehet hatni a felhasználóra úgy, hogy közben hasznosnak találja, amit olvas, és válaszokat találjon a kérdéseire. Kulcsfontosságú az adott tartalom, szöveg minősége és mennyisége, nyelvtani helyessége. Általánosságban elmondható, minél magasabb és választékosabb egy adott írás szókincse, annál magasabb minőséget képvisel. Tehát a kulcsszóhalmozást, mint tévhitet már régóta el kell felejteni. Ezen felül lehetnek szakmai cikkek is, ahol a tartalom hitelessége megkérdőjelezhetetlen kell, hogy legyen, különben nem válik kompetenssé.
- Linképítés, külső hivatkozások: önmagában nem ér semmit, ellenben a SEO-hoz elengedhetetlen. A SEO szakemberek körében ez a “MUMUS”, ugyanis erős visszaélési lehetőséget ad a szakértők kezébe, amit a Google drasztikusan szankcionál is. Ezért kismillió tényező függvénye az, hogy milyen hivatkozás mutat az oldalunkra. Lehet végezni jól, úgy, hogy semleges a hatása (nem veszi figyelembe a kereső), illetve negatívan, amikor már Google büntetést von maga után. Ez utóbbi azzal jár, hogy elvesztjük a helyezéseinket, így a látogatók száma erősen lecsökken, netán 0 lesz. Ehhez tehát igen magas tapasztalat és szakértelem szükséges, nagyon körültekintően kell eljárni, különben az eddig elvégzett munka a kukában landol.
A felsorolást tovább lehet folytatni, szinte a végtelenségig, csak akkor nem lenne, aki végig olvasná, így nem kívánatos mindent egy cikkbe tömöríteni, zsúfolni. Ezen felül is rengeteg apróságra kell odafigyelnie egy SEO szakértőnek, illetve az egyes pontokon belül is rengeteg tényezőre ki lehet térni. Rutinból természetesen ez nem probléma, de egy kezdő SEO-s előtt nyitott kérdések sokasága jelenhet meg. Minél erősebb az adott piaci verseny, annál nagyobb szükség van egy valódi, tapasztalattal rendelkező, rutinos keresőoptimalizálás szakember meglétére. Kisebb piacon természetesen elegek lehetnek az alapvető ismeretek is.
Írta: Nagy Arnold, SEO Szakértő, Keresőoptimalizálás Szakember